loader image

Google analytics

Wat kun je ermee bereiken?

Google Analytics is het data programma van Google. Data is in de huidige tijd de manier om te achterhalen wat jouw online prestaties zijn, dit kan dus met Google Analytics. Op basis van data kun je te weten komen wat bezoekers van jouw website allemaal doen.

Waar zijn ze naar op zoek? Wanneer verlaten ze de website? Hoelang blijven de bezoekers op de website? Via welke weg komen bezoekers op jouw website? Google Analytics geeft antwoord op al je vragen als het gaat om de online prestaties van jouw website.

Online marketeers analyseren
Online marketeers aan het overleggen

Hoe komen klanten op jouw website

Aan de hand van Google Analytics kun je te weten komen waar de website bezoekers vandaan komen. Er zijn namelijk veel verschillende manieren waarop dit gebeurd kan zijn. Dit kan door het zoeken via zoekmachines zoals Google, via een e-mail waarin ze op een link hebben geklikt die naar de website leidde of door een advertentie die ze gezien hebben.

Voorbeeld: Wanneer het grootste aantal bezoekers komt van een advertentie, dan weet je dat het succesvol is om een campagne te draaien als het gaat om bezoekers naar de website krijgen.

Als je weet wat de meest gebruikelijke manier is die bezoekers doorlopen om jouw website te bereiken, kan je hier meer de focus op leggen. Wanneer bezoekers op jouw website komen, is dit over het algemeen een teken dat ze geïnteresseerd zijn in de dienst die je hen aanbiedt. De vervolgstap is om in kaart te brengen wat deze bezoekers daadwerkelijk doen op de website.

Kennis over het klantgedrag

Inzicht krijgen in de customer journey die de klant doorloopt. Een belangrijk onderdeel die we kunnen achterhalen door data analyse. Inzicht krijgen in wat een klant doet op jouw website kan van belang zijn in het succes van de website.

Google Analytics geeft je een duidelijk inzicht  in de profielen van de bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen hoeveel unieke gebruikers er op de website komen. Maar dus ook hoeveel bezoekers er vaker terugkomen. Daarnaast kom je ook te weten uit welke landen de bezoekers komen, hun leeftijd, geslacht en zo voort.

Naast de gegevens over de bezoekers, kom je ook te weten wat zij doen op de website. Je krijgt inzicht in welke pagina’s het meest bezocht worden maar ook hoe lang zij op deze pagina blijven. Daarnaast kun je achterhalen wat de vervolgstappen zijn die ze nemen, gaan ze naar een andere pagina of gaan ze weg van de website?

Online marketeer bezig met strategie creatie
Online marketing strategie plan

Verlaten van de website

Het verlaten van de website kan inzicht geven in dat bezoekers mogelijk tegen een probleem zijn aangelopen. Wanneer een pagina op de website een hoog bouncepercentage behaalt, betekent dit dat een groot percentage van de bezoekers de website verlaat, nadat ze op deze pagina zijn gekomen. Wanneer een klant bijvoorbeeld bezig is met een aankoop, maar er een hoog bouncepercentage zit op de betaalpagina, kan dit betekenen dat er een fout zit in deze pagina.

Op basis van deze analyses kan je dus achterhalen waar en wanneer bezoekers de website helemaal verlaten. Wanneer er opvallend hoge bouncepercentages zijn, kan dit ook betekenen dat een pagina niet aantrekkelijk genoeg is of dat de pagina niet weergeeft wat bezoekers ervan verwachtten.

Door kennis te hebben over wanneer bezoekers de website verlaten, kan je mogelijke aanpassingen verrichten om de website nog beter te maken.

Google Analytics met Digital Puppies

Wil je weten wat je allemaal kunt met de websitedata die je al verzameld? Of zou je graag meer inzichten willen krijgen? Vul dan hieronder het contactformulier in en laat ons jou helpen!

Online marketeers aan het vergaderen

Wil jij groeien door online marketing?

Laten we het samen doen!

Contact