loader image

Data marketing

Geen beslissingen op onderbuikgevoel

Data driven marketing

Het gebeurt vaak genoeg, er worden beslissingen gemaakt binnen een bedrijf of organisatie omdat iemand ‘vindt’ of ‘denkt’ dat dat toch echt wel beter is. De beslissing wordt vervolgens doorgevoerd maar niemand weet of het nou echt heeft geholpen of niet.

Die tijden zijn gelukkig voorbij! Anno 2020 is bijna alles te meten en is er data in overvloed. Door deze data op de juiste manier te verzamelen en te analyseren is het gedaan met de beslissingen op onderbuikgevoel, maar hoe doe je dat? Hieronder leggen we je kort uit hoe je het best om kunt gaan met data en hoe je dit in kunt zetten om beslissingen te maken op basis van data.

Online marketeer bezig met strategie creatie
Online marketeers aan het overleggen

1.Wat voor data heb je nodig?

Hier is helaas geen eenduidig antwoord op te geven want dit is voor ieder bedrijf anders. Een goed startpunt is om te kijken welke data je op dit moment al tot je beschikking hebt. Geloof me: dat is misschien wel meer dan je denkt, stiekem heb je al toegang tot grote hoeveelheden data.

Wanneer je alle data uit bijvoorbeeld je CRM systeem, Google Analytics, Social Media, e-mail en allerlei openbare databronnen op een rijtje hebt gezet kun je gaan kijken wat er nog ontbreekt. Er zijn duizenden verschillende manieren om de ontbrekende data te verzamelen. Denk aan klanten die gegevens achterlaten op je website in ruil voor een whitepaper o.e.d. 

Er is overal wel wat op te verzinnen. Je moet er alleen achter komen wat je graag zou willen weten en wat je nodig hebt om jouw doelen te behalen en te gaan werken met data driven marketing.

2. KPI's opstellen

Wanneer het duidelijk is welke je doelen wilt behalen en wanneer je ook kunt meten wat je wilt meten is het tijd voor de volgende stap: het opstellen van KPI’s. KPI staat voor key performance indicator en zijn heel simpel gezegd variabelen die je kunt gebruiken om je prestaties te analyseren.

Elk doel heeft weer andere KPI’s. Zo gebruik je bijvoorbeeld bij een bereiksdoelstelling een CPM (kosten per duizend weergaven), bij een doelstelling voor websitebezoekers een CTR (click-through rate), en bij een aankoop een CPA (cost per action).

Online marketing strategie plan
Online marketeers analyseren

3. Data visualisatie

Een goede manier om grote hoeveelheden data overzichtelijk te maken is door deze te visualiseren. In plaats van naar eindeloze rijen cijfers te kijken en je blind te staren kun je deze data ook in een grafiek of diagram weergeven. Hiermee zie je in één oogopslag al een hele hoop meer dan wanneer je enkel naar cijfers kijkt.

Er zijn verschillende programma’s waarmee je deze data mooi kunt laten zien. Door koppelingen te maken met allerlei verschillende systemen kun je alles op één plek verzamelen. Een voorbeeld van zo’n programma is Google Data Studio, hier kun je dashboards maken waardoor jouw data overzichtelijk en real-time wordt weergegeven.

4. Data analyse

Wanneer jouw data overzichtelijk gebundeld is kun je deze gaan analyseren. Door de opgestelde KPI’s weet je precies waar je naar moet kijken en waarop je conclusies kunt trekken. De belangrijke vervolgstap hierbij is om deze conclusies om te zetten naar learnings. Wat moet er de volgende keer anders om nog betere resultaten te behalen voor jouw organisatie?

Online marketeers aan het vergaderen
Online marketeers op kantoor

Data driven werken met Digital Puppies

De bovenstaande tips helpen je al een eind op weg maar data driven marketing blijft een vak apart. Vind je het gewoon lastig of wil je graag ondersteuning op dit gebied? Neem gerust contact op.

Wil jij groeien door online marketing?

Laten we het samen doen!

Contact